Een hulpmiddel is geen luxeartikel

15 oktober 2019

Een hulpmiddel is geen luxeartikel

Foto: Onbekend

De SP Dronten heeft Joyce Eijk ondersteund bij het opstellen van haar petitie over hulpmiddelen. Zaterdagavond 12 oktober 2019 heeft Kassa (weer) aandacht geschonken aan dit onderwerp, dat nu al zeker vier jaar door ettert. Niemand pakt zijn verantwoordelijkheid; niet de minister, niet de VNG en niet de hulpmiddelenleveranciers.

Demonstratie

Op woensdag 16 oktober hebben wij om 18.30 een demonstratie tijdens de "meet en greet" van de nieuwe burgemeester in Dronten om de gemeente tot actie te bewegen.

Landelijk

In dit probleem staat Dronten niet alleen. Landelijk speelt dit probleem: bij ruim de helft van de gebruikers van een hulpmiddel ging het afgelopen jaar om verschillende redenen mis. Lange levertijden (87 procent), het gebrek aan maatwerk (61 procent) en problemen met leveranciers (41 procent) komen met regelmaat voor. Driekwart (74 procent) laat weten zelf eens een half jaar of langer te hebben gewacht op een hulpmiddel. (cijfers uit onderzoek consumentenprogramma Kassa)

Verantwoordelijkheid

De problemen rondom de hulpmiddelen duurt nu al veel te lang. In 2015 vond minister van Rijn al dat er actie moest worden ondernomen en heeft daarom opdracht gegeven tot onderzoek en hier zijn weer rapporten van gemaakt. Maar dit lost het probleem niet op. Mensen worden nog steeds van het kastje naar de muur gestuurd en niemand pakt de verantwoordelijkheid. De minister wijst naar de gemeenten, de gemeenten naar de leveranciers en vice versa.

De mensen wachten maanden en soms zelfs jaren op een passend hulpmiddel en ondertussen staat hun leven stil. Dit moet veranderen en daarom roepen wij op tot actie!

Petitie

De petitie is online gegaan en wij roepen hierbij iedereen op deze HIER te ondertekenen!

Anneke Popa is voorzitter van de SP-Dronten