SP start aktie tegen huurverhoging ‘0% is genoeg’

27 april 2020

SP start aktie tegen huurverhoging ‘0% is genoeg’

Foto: SP

Maandag 27 april  viert Nederland geen Koningsdag maar Woningsdag. Maar Woningsdag zou nog veel leuker zijn, als iedereen een goede en betaalbare woning heeft.

Vorig jaar had al de helft van de huurders moeite met het betalen van de huur en velen krijgen het nu nog moeilijker, omdat op dit moment veel gezinnen in Nederland door de coronacrisis te maken hebben met een terugval in inkomsten.

Ondertussen gaan de huren per 1 juli voor velen nog verder omhoog. De SP roept daarom vandaag alle huurbazen op om de huurverhoging te stoppen, want 0 is genoeg! Iedereen kan deze oproep steunen op sp.nl/stopdehuurverhoging.

Peter Duvekot (fractievoorzitter SP Dronten): “Lokaal zien we de afgelopen jaren al veel huurders in de knel komen. In de vorige crisis is er een extra belasting ingevoerd. De verhuurderheffing, die nog steeds geheven wordt en ervoor zorgt dat 3 maanden huur rechtstreeks naar de staatskas gaan. Huurders wordt nu weer gevraagd de rekening te betalen. In een tijd dat velen het al financieel erg moeilijk hebben. Dat is onbestaanbaar. Neem bij voorbeeld Jo van 74 jaar, die ik mocht bellen om van haar te horen wat de crisis voor financiële gevolgen heeft.

Haar verhaal is hier te beluisteren.

Wij komen daarom samen met onze huurders in actie en willen de OFW en particuliere verhuurders oproepen de huurverhoging te stoppen."

ONDERSTEUN DE OPROEP

De SP Dronten heeft een filmpje gemaakt link maar we vragen huurders en sympathisanten natuurlijk om onze oproep te ondersteunen. Dat kunnen ze doen op sp.nl/stopdehuurverhoging, maar ook door zélf een filmpje te maken en deze te verspreiden op sociale media met #woningsdag. Daarvoor kun je bijvoorbeeld onderstaande tekst gebruiken:

Ik ben [naam huurder] uit [woonplaats]
Ik ben [leeftijd] jaar
Ik huur bij [naam verhuurder]
Ik heb [aantal] kinderen
Ik werk al [aantal] jaar als [beroep]
Mijn huur is [bedrag]  per maand, en die dreigt nu met [huurverhoging] omhoog te gaan

Als er nog meer bij komt dan is [persoonlijke gevolgen voor huurder] het gevolg

Daarom zeg ik: ‘Nul is genoeg’

En ondersteun ik de oproep van de SP om die huurverhoging te stoppen.

Doe mee en ga naar sp.nl/stopdehuurverhoging