Stop investeringen in Floriade!

1 augustus 2019

Stop investeringen in Floriade!

Meer dan de helft van de inwoners van Dronten lieten vorig jaar via de Zomerenquête van De Drontenaar weten dat de gemeente geen cent moet steken in de presentatie van Dronten op de Floriade 2022 in Almere.

Foto: Parkje in Almere centrum

De SP deelt de mening. De Drontense gemeenschapsgelden die in dat project worden gestoken kunnen beter worden besteed aan armoedebestrijding, zorg en sociale woningbouw.

Het aanvankelijke bedrag dat de bewoners van Almere moesten opbrengen om dit megalomane project van de grond te krijgen bedroeg tien miljoen euro. Momenteel is er al weer meer dan 35 miljoen euro nodig. De laatste Floriades hebben daarbij allemaal miljoenen verliezen geleden. De directie van de Almeerse Floriade heeft daarbij zelf kenbaar gemaakt dat de werkelijke kosten altijd onbekend zullen blijven. Kortom de Floriade stevent volle kracht vooruit naar een totale blamage en het zal u niet verbazen als dit project straks een bodemloze financiële put blijkt te zijn.

Volgens Hans van Driem de voormalige directeur van de Floriade in Zoetermeer (1992) beloven politieke ego's dat zij het beter zullen doen, maar in zes maanden Floriade is hoogstens 20 procent van de investeringen terug te verdienen. De totale kosten voor de tentoonstelling werden daarbij geraamd op 93 miljoen euro, waarbij de gemeente Almere in plaats van de geraamde 10 miljoen nu al drie en aan half keer zo veel kwijt is, en het is einde nog niet in zicht. De overige miljoenen moeten bijeen worden geharkt bij provincie, Rijk, sponsors, bij omliggende participerende gemeenten zoals Dronten, en vooral bij betalende bezoekers.

Ook het weerwater in Almere is een rol toebedeeld tijdens de Floriade, dit kunstwerk van traptreden geeft al aan: Beter ten halve.....

In een door van  Driem geschreven rapport over de Floriade komt naar voren dat de plannen van Almere een verlies zullen laten zien tussen de 22,5 en 45 miljoen euro. Een regelrechte ramp zo stelt hij daarin, zijn advies luidt ook: "Niet meer doen!" Dat 85% van de Almeerse bevolking ernstige bedenkingen heeft bij de Floriade zegt de Almeerse PvdA wethouder Herrema niet al te veel. Het is volgens hem een kwestie van beter uitleggen en daarbij de voordelen beter verkopen aan de bevolking.

Volgens de Drontense wethouder van Economische Zaken, Irene Korting (VVD), worden de 150.000 euro die de gemeenteraad tot nu toe beschikbaar stelde uitsluitend gebruikt voor de promotie van Dronten onder de bezoekers van de Floriade.

SP-Dronten zal alles afwegende tegen blijven stemmen op ieder voorstel vanuit de coalitiepartijen en gemeenteraad om met ons gemeenschapsgeld deze tot mislukken gedoemde onderneming financieel te ondersteunen.

Bronnen: De Drontenaar | De Drontenaar | Almere-deze-Week | NRC | Loopings