Honderdduizenden euro's naar bewoners

28 juli 2019

Honderdduizenden euro's naar bewoners

Een voorstel van Burgemeester en Wethouders om vooraf te bepalen hoe de honderdduizenden euro's die straks vrijkomen vanuit de windmolen plannen rondom Swifterbant, Biddinghuizen en Ketelhaven besteed gaan worden, is mede door de SP fractie begin juli weggestemd.

Daarop heeft de voltallige gemeenteraad een voorstel van het CDA om de bewoners in die gebieden zelf te laten bepalen hoe die gelden besteed dienen te worden unaniem goedgekeurd. Wat er precies in dat voorstel staat is echter nog niet openbaar gemaakt.

B&W is van mening dat de actiegroep Windbrekers uit Swifterbant meerdere keren onjuiste informatie heeft verspreid over Windplan Blauw en dat zij daarmee hebben bijgedragen aan onrust onder de inwoners.

De Windbrekers zijn echter de mening toegedaan dat hun bezwaren tegen de vijf windmolens van Windplan Blauw vlakbij Swifterbant niet gehoord worden. Volgens de Windbrekers geven windmolens zo dicht bij het dorp gewoon overlast. Die bezwaren worden momenteel beoordeeld door de Raad van State.

Volgens de initiatiefnemers van de Windkoepel doen zij er alles aan om de overlast van de windmolens te beperken. Zo zullen de turbines als slagschaduwen tot in het dorp reiken "zo snel als mogelijk" worden stilgezet en zal de verlichting niet knipperen. Daarmee wordt overigens wel expliciet onderkend dat er sprake zal zijn van overlast voor de bewoners.

SP Fractievoorzitter Peter Duvekot en SP raadslid Frans Rietveld tijdens een werkbezoek afgelopen voorjaar aan de windmolens van de Olster-Tocht.

De SP-Dronten is voorstander van windenergie, maar is tevens van mening dat er geen windmolens pal naast de dorpskernen geplaatst dienen te worden. "Er is niemand die echt tegen groene energie kan zijn, maar de plaatsing van die enorme reuzen naast de woonkernen blijft een twistpunt.

Maar wie kan en wil er nog bewegen in dit verhaal en echt nog iets veranderen? Wij zijn nog aan het onderzoeken." Aldus fractievoorzitter Peter Duvekot van de SP.

[Bronnen: De Drontenaar | Gemeente Dronten | Omroep Flevoland | De Flevopost]