Geen cent meer voor gemeentehuis!

22 juli 2019

Geen cent meer voor gemeentehuis!

Dat er iets moest gebeuren met het gemeentehuis en dat daar kosten aan verbonden zijn is logisch te noemen. Niet zo logisch is dat terwijl het college in de kadernota 2019 sprak van “Nieuwe verbindingen” en daarin vermelde zelf geen keuzes te maken, maar die ruimte aan de gemeenteraad te laten, daar in de praktijk geen invulling aan weet te geven.

Het college volstond met een schatting van de kosten voor nieuwbouw en heeft de uitkomst daarvan genoemd tijdens de raadsvergadering in november 2018. Hoewel de keuze voor renovatie gerechtvaardigd lijken, heeft dit zonder serieus onderzoek geen enkele waarde.

De coalitie vermeldde in de kadernota open te staan voor initiatieven uit de samenleving, transparantie en participatie, maar over de renovatieplannen zijn de inwoners niet geïnformeerd en vragen stellen was er ook niet bij. De participatie betreffende deze renovatie werd pas gestart na de besluitvorming, voor dat lege gebaar is door de coalitie aanvankelijk bovenop het budget van 24,9 miljoen € 350.000,00 vrijgemaakt. Onze fractievoorzitter Peter Duvekot noemde dat voorstel tot “inspraak” destijds absurd en een nijntjepleister.

Peter Duvekot: "Een nijntjepleister"

De SP heeft gezamenlijk met de andere oppositiepartijen middels een motie tot uitstel opgeroepen om de optie renovatie serieus te vergelijken met de mogelijkheid van nieuwbouw. Die motie is met een verschil van één stem verworpen.

De kosten van deze renovatie vormen een ongekend hoog bedrag voor de gemeente Dronten. Wethouder van financiën Ton van Amerongen (VVD) wijst erop dat de kosten voor de verbouwing van het gemeentehuis volledig zullen worden betaald uit de reserve van 86 miljoen euro die de gemeente in kas heeft.

De inwoners van Dronten kunnen er daarbij volgens wethouder Roelof Siepel (CU) volledig op rekenen dat de renovatie geen cent meer zal kosten dan de genoemde 24.9 miljoen en dat is dan weer een hele geruststelling voor de burgers van Dronten.

De SP blijft een en ander nauwlettend volgen en hoopt dat een financieel debacle achterwege zal blijven.

Het stadhuis, straks weer om door een ringetje te halen?

[Bronnen: De Drontenaar | Gemeente Dronten | Omroep Flevoland | De Flevopost]