Overstap van arbeidsmarktregio Flevoland naar arbeidsmarktregio Zwolle?

5 april 2016

Overstap van arbeidsmarktregio Flevoland naar arbeidsmarktregio Zwolle?

Uitkeringsinstantie UWV gaat de komende jaren fors bezuinigen en schrapt duizenden banen. "De bezuinigingen zijn al een jaar of 6,7 geleden ingezet. Als u vraagt, zijn dat niet forse bezuinigingen in tijden waarin het UWV door de oplopende werkloosheid juist meer mensen moet helpen, dan beaam ik dat", zo licht Bruno Bruins, voorzitter bij de uitkeringsinstantie, toe.

Het UWV verwacht dat er dit jaar 85.000 minder banen zijn in Nederland. De uitkeringsinstantie vormde in het afgelopen jaar in samenwerking met onder meer de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) 35 verschillende arbeidsregio's waarin geprobeerd wordt mensen aan het werk te helpen.

Bron : ANP/NU.nl/Heleen Haverkort

Definitie

Wat is een arbeidsmarktregio?

Een arbeidsmarktregio is een afgebakend gebied waarbinnen dienstverlening wordt verleend door UWV en gemeenten aan werkzoekenden en werkgevers. Aanleiding voor deze nieuwe indeling in arbeidsmarktregio's is de wet SUWI (Structuur Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen). Hierin is onder meer vastgelegd dat er één aanspreekpunt komt voor werkgevers in een arbeidsmarktregio; er één registratiesysteem is van vacatures en werkzoekenden en dat er per regio één arbeidsmarktagenda met daarin de samenwerkingsafspraken zal worden gemaakt.

Voorstel van het College van Burgemeester en Wethouders te Dronten

Het College van Burgemeester en Wethouders  heeft de Gemeenteraad een voorstel gedaan om Dronten over te laten stappen van arbeidsregio Flevoland naar arbeidsregio Zwolle. De SP heeft aan het college, ten behoeve van de mensen met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt, om een aantal garanties gevraagd. Dit omdat er vanuit het onderzoek dat de Hogeschool Windesheim naar een eventuele overgang van arbeidsmarktregio's heeft gedaan,  een aantal feiten naar voren zijn gekomen die deze vragen toch rechtvaardigden.

Zo kon het college bijvoorbeeld onze twee fractieleden van de SP niet garanderen dat als die overstap van arbeidsregio Flevoland naar arbeidsregio Zwolle gemaakt wordt en er in de gemeente Dronten ineens toch méér bijstandsuitkeringen moeten verstrekt dan waar vooraf rekening is mee gehouden, er geen compensatie vanuit het Rijk komt. De vangnetregelening vanuit Het BUIG-budget (oftewel de vergoeding vanuit het Rijk als gemeenten hun eigen budget om bijstandsuitkeringen te uit te verstrekken om een of andere reden hebben overstegen), zou bij een overstap komen te vervangen.

En dat is gek.

Als de gemeente Dronten namelijk niet de overstap niet zouden maken, dan had het nog wél recht op die compensatie!

Daarnaast had de OBD (het orgaan van de mensen in een uitkering) gewaarschuwd voor de zogenaamde (en beruchte!) ontvlechtingskosten; kosten die vanwege organisatorische veranderingen zouden moeten worden gemaakt als inderdaad de overstap van arbeidsregio wordt gemaakt.

De SP kan zich vinden in de waakzame houding van de OBD en heeft het college hier dan ook vragen over gesteld.

Ook hier weer onvoldoende garanties!

Tot besluit:

Bureau Berenschot heeft in een rapport over de Participatiewet zijdelings gewezen op het feit dat er geen of nauwelijks interesse is voor Dronten vanuit Zwolle.  Althans dat zeggen de cijfers.

En toch (en tot grote verbazing van de SP) nemen de voorstemmers voor het "overstap voorstel" naar Zwolle AL deze bezwaren, zoals nog even opgesomd:

-geen compensatie vanuit het Rijk voor onverwachte bijstanduitkeringen;

-geen precies doorrekening van de ontvlechtingsskosten ;

-en geen echte interesse voor Dronten vanuit Zwolle;

voor lief!

Dit terwijl  het college van burgemeester en wethouders NIET kan (of wil) garanderen dat er aan de genoemde bezwaren tegemoet wordt gekomen of in ieder geval rekening mee zal worden gehouden!

De SP neemt de bezwaren niet voor lief  niet en gelukkig met ons uiteindelijk een meerderheid van de gemeenteraad  niet doordat twee collegepartijen (CDA en VVD) onze argumenten ondersteunden en met ons mee stemden.

Wordt dus vervolgd!