Wat is onafhankelijke cliëntondersteuning?

24 februari 2016

Wat is onafhankelijke cliëntondersteuning?

Foto: C.Hilbrink

Wat is onafhankelijke cliëntondersteuning? Sinds 2015 voeren de gidsen in Dronten keukentafelgesprekken met inwoners over benodigde hulp of herindicaties. De gemeente moet zorgen voor gratis onafhankelijke cliëntondersteuning.

De cliëntondersteuner komt op voor de belangen van de inwoner (cliënt), is onafhankelijk en staat dus los van het wijkteam. Onafhankelijkheid is belangrijk omdat de gids de zorgbepaler is en de cliëntondersteuner niet beslist over de toewijzing van de eventuele maatwerkvoorziening. Bij de voorbereiding van een hulpaanvraag en bij het keukengesprek zelf geeft de cliëntondersteuner informatie, advies en ondersteuning aan de inwoner.

De SP vindt het belangrijk dat inwoners de zorg krijgen die zij nodig hebben. Daarnaast vindt de SP het van groot belang dat alle inwoners voorafgaand aan het keukentafelgesprek goed geïnformeerd worden. Via de computer én met een folder. Dit geldt ook voor informatie over cliëntenrechten, zoals de klachten- en bezwarenprocedure.

Waarom heeft de SP hier vragen over gesteld?

In Dronten bleek dit nog een aandachtspunt te zijn; de hulpdienst had signalen ontvangen dat het nog niet geregeld was, zoals het wettelijk zou moeten zijn geregeld.

Daarom heeft Jan den Boer, SP raadslid, In oktober 2015  vragen aan het college gesteld omtrent de onafhankelijke cliëntondersteuning: welke partijen gecontracteerd zijn, hoe de financiering is geregeld en hoe de cliënten worden geïnformeerd.

Ook werd contact gelegd met stichting  OBD (Overlegorgaan Belangenbehartiging Dronten) waarmee onze ervaringen werden gedeeld. De OBD had de intentie om een ongevraagd advies aan het college te schrijven en heeft onze ervaringen daarin meegenomen. In januari 2016 is dit advies aan het College verstuurd.

Het verheugd ons om in de Dronter Koers actualisatie beleidsplan d.d. 09-02-2016 de volgende tekst te kunnen lezen:

Onafhankelijke cliëntondersteuning

De gemeente voorziet in de overeenkomst Toegang en Werkwijze in de mogelijkheid dat cliënten een beroep kunnen doen op een zelf gekozen (betaalde) cliëntondersteuner. Dit is echter onvoldoende bekend bij de inwoners en informatie hierover is niet beschikbaar op de gemeentelijke website. Het OBD heeft hier aandacht voor gevraagd. De gemeente zal de informatie over cliëntondersteuning duidelijk plaatsen op de (nieuwe) website en meenemen in de aanpassing van de verschillende folders

Inmiddels kunnen alle inwoners gebruik maken van gratis onafhankelijke cliëntondersteuning. Wij zijn benieuwd hoe de inwoners op deze mogelijkheid worden gewezen en hoe de nieuwe website en folders eruit gaan zien.  Krijgt u de nieuwe folder, staat het in de brief voorafgaand aan het keukentafelgesprek? Graag horen wij uw ervaringen. Of wilt u meer weten over onafhankelijke cliëntondersteuning? Neem dan contact met ons op: 06- 4824 2157.