Verkiezingsprogramma 2018 - 2022

6. Bereikbaar Dronten (verkeer en vervoer)

6.1 Openbaar vervoer (OV)
Voor het openbaar vervoer is onze gemeente afhankelijk van de provincie. De bereikbaarheid van de dorpskernen is nog steeds ronduit slecht. Natuurlijk vinden wij het ook geen goede zaak om lege bussen te laten rijden, maar om afhankelijk te zijn van buurtbussen met vrijwilligers is voor de SP onacceptabel. In goed overleg met de provincie moet gezocht worden naar een goede infrastructuur in het OV. Hoofdaders met kleine vertakkingen (visgraat model) staan voor ons model bij aanbestedingen in het OV.

Als aanvulling pleiten we voor speciale gemeentelijke abonnementen en tarieven om het reizen binnen onze gemeentegrenzen aantrekkelijker te maken.

6.2 Openbaar oplaadpunt
In iedere dorpskern moet er een openbaar oplaadpunt voor de ov-chipkaart 24/7 beschikbaar zijn.

6.3 Infrastructuur
Bij de provincie moet onze gemeente duidelijker in beeld komen als het gaat om het wegennet. Het huidige gebruik van dit wegennet is inmiddels veel groter dan de capaciteit waar het ooit voor ontworpen was.

6.4 Mobiliteitscentrale
Mensen die afhankelijk zijn van vervoer moeten erop kunnen vertrouwen dat dit vanuit de WMO-voorzieningen goed gefaciliteerd wordt. Wachttijden van soms over een uur zijn onacceptabel voor een doelgroep die niet in staat is zich op een andere manier te verplaatsen.

6.5 Geluidsoverlast verkeer
In Dronten zijn een aantal wegen waar er geluidsoverlast is van het voorbijkomend verkeer. Deze wegen moeten van stiller asfalt worden voorzien om zo het woongenot van de bewoners aan de wegen te verhogen.