Deel je reactie over het nieuwe concept hondenbeleid

30 maart 2021

Deel je reactie over het nieuwe concept hondenbeleid

Foto: sp / sp dronten

De SP heeft overleggen gevoerd met gemeente, dierenartsen, kattenopvang, dierenpolitie, dierenbescherming over katten én hondenbeleid.

Gevraagd werd daarna aan ons om de evaluatie van het hondenbeleid af te wachten., Er was een enquête, er waren ambtenaren een jaar aan het werk.

De evaluatie is achter de rug en hier ligt het concept hondenbeleid. Wat een teleurstelling. Wij vragen ons echt af of dit is wat de inwoners willen. Er wordt gerept over BOA’s, maar er is ook al gecommuniceerd dat BOA’s niet zullen handhaven op hondenpoep.

De inwoners krijgen een aangepast kaartje met losloopgebieden en hopelijk wat extra bakken. Dat is het dan.

Wij roepen de inwoners op om een reactie te geven op dit hondenbeleid. Reacties mogen ook naar dronten@sp.nl. Wij zullen ze dan verzamelen en inbrengen in het debat. en zorgen dat uw stem gehoord wordt.

Reacties

Willen de Boa’s dan ook gaan handhaven op fietsers in de bossen want zij fietsen en brommers ook op de wandelpaden terwijl de honden eigenaren daar met hun hond lopen. Wie zeurt er nu. Pffff.
Idd de gemeente doet weinig aan poep beleid. Voorbeeld in gravenzande staan palen met plastic zakjes en prullenbakken. Gaat de gemeente ook handhaven op katten stront want die leggen nog grotere drollen weg dan sommige honden. ??? Het is hypocriet om honden eigenaren aan te pakken terwijl er geen kattenbeleid is. Dit is discriminatie in beleid. Ook wel onbehoorlijk bestuur. Zie het zo je heft belasting op mensen met blauwe ogen. En je heft geen belasting op mensen met bruine ogen. Dat is precies het zelfde

Hondenbeleid is al jaren een omstreden ding hier in de gemeente Dronten. Jarenlang werd schaamteloos belasting geheven, terwijl nooit iets voor terug is gedaan in het belang van hondeneigenaren. Gelet op de overlast van bizar veel loslopende katten was het op het gebied van het gelijkheidsbeginsel eveneens een beschamende vertoning! Tegelijkertijd zijn losloopgebieden in de gemeente ook nog eens flink schaarser geworden (hondenstrandjes ook) en zelfs op die schaarse plekken krijg je nog met het grootste gemak 'woorden' met (race)fietsers, brommers en mensen in hun nette zondagse outfit die op voorhand al beginnen te sputteren als ze een hond zien. Voor wat betreft honden 'binnen de bebouwde kom' zou ik willen pleiten voor een beter (meer frequent) maaibeleid van de eveneens steeds schaarser wordende groene delen. In het (zomer)seizoen groeien veel looproutes gewoon dicht, waardoor fysiek minder ruimte overblijft èn bovendien de populaties teken veel meer geschikt habitat vinden. De risico's daarvan mogen als bekend worden verondersteld! Veel honden worden in die periode vaker in de wijken uitgelaten en dat leidt vervolgens weer tot meer klachten. Meer paden vrijhouden dus en een goed toegankelijk honden strand op redelijke afstand van de woonkernen zal een goede uitwerking hebben.