Potje breken, potje betalen. Maar…??

1 mei 2017

Potje breken, potje betalen. Maar…??

Laten we meteen duidelijk beginnen. We hebben hier in dit land met elkaar wetten opgesteld en wie zich daar niet aan houdt loopt het risico tot een strafvervolging. We kunnen natuurlijk een filosofische discussie op gaan zetten of we het hier mee eens zijn en over hoe zwaar er moet worden gestraft. Allemaal leuke discussies voor bij de borrel, maar daar ga ik me hier niet aan wagen. Het is de realiteit waarin we wonen en leven en we zullen het er mee moeten doen.

Straffen worden in Nederland opgelegd door justitie. Vaak wordt er een boete opgelegd bij kleinere overtredingen en bij grotere wordt de officier van justitie ingeschakeld. Deze bepaalt of er wordt overgegaan tot strafvervolging of dat de rechter er zijn oordeel over moet uitspreken.

In elk geval moet de straf in verhouding staan tot de overtreding en dient er rekening te worden gehouden met de persoonlijke omstandigheden van een persoon.

Een wat lange intro, maar ik hechtte er belang aan om even de uitgangspunten duidelijk neer te zetten. Want het gaat over het volgende. Als iemand een boete krijgt opgelegd en deze niet betaald dan kan de officier van justitie sinds 2004 bij de rechter een verzoek tot zogenaamde gijzeling indienen. Dit houdt in dat iemand kan worden vastgezet totdat zijn boete is betaald. Op deze gang van zaken is een hoop kritiek. Mensen werden zonder onderscheids des persoon gevangen gezet. Je kan voor een simpele openstaande boete zo zonder pardon worden vastgezet,

Ook in de kamer is hier een stevige discussie over ontstaan. In 2015 is bepaald dat zwangere vrouwen niet gegijzeld mogen worden. Ook mag gijzeling alleen worden ingezet als redelijkerwijs mag worden aangenomen dat een boete kan worden betaald.

Maar in Dronten kreeg een hoogzwangere vrouw op goede vrijdag bezoek van de politie of ze een uitstaande boete wilde betalen. En ondanks dat de politie dit ontkent, is er wel degelijk gedreigd om de vrouw in gijzeling te nemen.  Het gezin waar het hier om gaat is door omstandigheden in financiële problemen gekomen. Er staat een bewindvoerder op dit gezin en deze had moeten worden ingelicht. Een gijzeling had in dit geval dus niet mogen plaatsvinden en het dreigen van de politie hiermee valt onder wapengekletter en machtsmisbruik.

Namens de SP heeft Anneke Popa bij burgermeester Aat de Jonge aan de bel getrokken. Deze heeft toegezegd hulp te willen bieden. Want zwangere vrouwen voor een verkeersboete de cel ingooien is niet iets wat in een beschaafd land als Nederland mag gebeuren. Helaas trok de burgemeester al snel zijn handen er vanaf.

De politie verklaart aan de Volkskrant het volgende: “De politie Midden-Nederland geeft een andere lezing van de zaak. 'Wij hebben nooit daadwerkelijk de intentie gehad deze mevrouw in gijzeling te nemen', zegt een woordvoerder. 'De politie is die dag aan de deur geweest om een geldboete te innen en het kan zijn dat daarbij het woord gijzeling is gevallen. Maar wij kijken ook naar de persoonlijke omstandigheden. In dit geval was gijzeling niet proportioneel en hebben we haar gewezen op andere mogelijkheden om dit probleem op te lossen.' “

Zowel betrokkene als haar partner als de bewindvoerder (die alles via de telefoon heeft meegekregen en mee heeft gediscussieerd) verklaren dat er wel degelijk sprake was van gijzeling en dat de politie (na overleg met de leidinggevende) heeft gezegd “haar het paasweekend met rust te zullen laten, maar volgende week komen we terug! “

Er zijn meer verhalen te vinden van mensen die doordat ze in gijzeling zijn genomen ernstig in de problemen zijn geraakt. Mensen zijn  zelfs hun baan kwijtgeraakt doordat ze niet naar hun werk konden. En ook duwt het mensen alleen maar verder in de schulden, immers de schuld blijft staan, ongeacht de periode die je vast hebt gezeten. En een klein detail: als je in de gevangenis zit, heb je geen vaste woon- of verblijfplaats, dus ook geen bijstandsuitkering. Eventuele kinderen die afhankelijk van je zijn mogen het dan zelf uitzoeken,

Dus om het hele verhaal kort te houden; Bij overtreding hoort straf. Maar willen we hier alsjeblieft de menselijke maat niet bij vergeten?

De SP blijft de zaak in elk geval op de voet volgen.

De uitkomst

Een bedankje....

Regelmatig hebben wij binnen de SP een regioconferentie. Dan zitten de regio's Flevoland en Utrecht bij elkaar. Zo ook zaterdag 22 april.

Ik werd naar voren geroepen en mocht vertellen over mijn actie voor de zwangere vrouw uit Dronten, die werd gedreigd met gijzeling. Mijn hele paasweekend heb ik aan de telefoon doorgebracht. Allerlei instanties, organisaties en media benaderd. Geen ei gevonden maar dinsdag wel gelegd: aan de Volkskrant had de politie verklaard dat men nooit de intentie had om te gijzelen. Missie geslaagd, gijzeling van de baan.

Vond het leuk dat ik applaus kreeg van de aanwezigen, maar was helemaal verrast door de regiovertegenwoordiger van Utrecht die in ene naast mij stond met een prachtige bos bloemen. Hij was geraakt door het verhaal en wilde mij de bloemen als dank hiervoor aanbieden. Wat een ongelofelijk mooie geste! (de dagvoorzitter ging zonder bloemen naar huis!)

Hierbij de foto van de bos bloemen die eigenlijk ook voor de bewindvoerder zijn en voor Anneke Stoffelen van de Volkskrant en voor Maarten Heijenk van de Drontenaar. Want zonder hen had dit verhaal waarschijnlijk heel anders afgelopen. Iemand reageerde onder het artikel van de Drontenaar "de mediageile Sp'ers..." , laat één ding duidelijk zijn: soms ben je gevangen in een systeem, in regeltjes. Dan valt er helemaal niets meer te regelen en dan kunnen de media ons enorm helpen.

Dus hierbij mijn dank ook aan hen!

Bronnen:

De Drontenaar:

Politie wilde hoogzwangere vrouw uit Dronten met Pasen de cel ingooien

Gijzeling hoogzwangere vrouw van de baan; ongenoegen bij bewindvoerder blijft

Volkskrant

Justitie dreigde zwangere wanbetaler vast te zetten

De Monitor

Kamermeerderheid tegen vastzetten zwangere vrouwen in gevangenis vanwege verkeersboete

Algemene informatie gijzeling

Strafrechtenadvocatennetwerk: Wat is gijzeling