SP krijgt opvallend weinig klachten over de zorg uit Dronten

11 februari 2016

SP krijgt opvallend weinig klachten over de zorg uit Dronten

De SP krijgt op haar speciale telefoonnummer voor de zorg en de nieuwe WMO opvallend weinig klachten uit de gemeente Dronten. Voor alle zekerheid heeft de partij een oproep op facebook geplaatst om ‘ervaringsverhalen’ in te sturen.

De SP vraagt inwoners van de gemeente Dronten om te vertellen over de ervaringen met bijvoorbeeld de keukentafelgesprekken of de eigen bijdrage. De Drontenaar.nl sprak erover met afdelingsvoorzitter Anneke Popa uit Biddinghuizen.

Jullie zoeken ervaringsverhalen over de WMO in Dronten. Wat is daarvoor de aanleiding?

Anneke Popa: ,,Er is geen specifieke aanleiding. Wij hebben een hulptelefoon en horen eigenlijk heel weinig verhalen van de mensen. Daarom vragen we ons af: is het nou werkelijk zo goed geregeld in Dronten?’’

Jullie krijgen dus geen signalen dat het nièt goed geregeld zou zijn?

,,Er zijn een paar hulpvragen geweest. Maar wij hebben natuurlijk ook contact met andere afdelingen en je leest de krant. Er gaan verhalen rond over de zorg en dan vinden wij het een taak van een politieke partij om te kijken hoe het in onze gemeente in de praktijk geregeld is.’’

Die hulptelefoon is een landelijke telefoonlijn?

"Nee, dat doen we samen met Lelystad. We krijgen op dat telefoonnummer vragen uit Dronten èn Lelystad binnen. Komen er vragen, dan gaan we daarmee aan de slag. Uit Dronten krijgen we best weinig vragen, maar ze zijn er wel."

Kun je een voorbeeld noemen?

"De Sp heeft bijvoorbeeld een vraag gekregen over een keukentafelgesprek. Daarbij hoort de gemeente een onafhankelijke cliëntondersteuning aan te bieden en dat gebeurt bij mijn weten niet altijd. En ik kan me voorstellen dat oudere mensen het fijn vinden als er iemand bij is als de gemeente op bezoek komt"

[Foto: Anneke Popa]