Vliegveld Lelystad - Ons standpunt

5 maart 2014

Vliegveld Lelystad - Ons standpunt

Bij de politieke avond op drie maart bij Broekhuis Dronten bleek er onduidelijkheid te zijn over ons standpunt betreffend de uitbreidingsplannen van vliegveld Lelystad. Enige verduidelijking is hier op zijn plaats.

Landelijk is de SP altijd al een tegenstander geweest. Ons landelijk verkiezingsprogramma omschrijft het als volgt:

Vliegveld Twente moet dicht blijven. Luchthaven Lelystad en Eindhoven Airport mogen geen nieuwe groeilocatie worden voor Schiphol en slechts groeien tot de grenzen zoals vastgelegd in de Planologische Kern Beslissing van 2004. Verplaatsing van Luchthaven  Lelystad naar een andere locatie in Flevoland is geen optie. Ook voor andere luchthavens stellen we grenzen aan de groei. De overlast van militaire Awacs-vliegtuigen wordt aangepakt..

Het moge duidelijk zijn, wij van de SP afdeling Dronten zijn niet blij met de uitbreidings plannen zoals deze momenteel op de "Alders-tafel" liggen. Sterker nog, we zijn er tegen.

‘Natuurlijk’, horen we al zeggen, ‘Het is de SP en die is altijd overal tegen.’ Zelf zien we dat anders. Wij zijn namelijk niet tegen, we zijn voor.

Wij zijn namelijk voor het behoud van Flevoland.

Flevoland, en het stukje Dronten in het bijzonder, is een mooie groene provincie waar het mede door de rust aangenaam wonen is.

Een provincie met een uitgesproken landelijk karakter met een, voor Nederland, unieke natuur met een hoge soorten rijkdom en een bijzondere en diverse vogelpopulatie.

Het is een hoofdzakelijk agrarische provincie waar veel aandacht is voor duurzaam agrarisch ondernemen, waar voedsel op een veilige en verantwoorde wijze kan worden verbouwd. Vergeet daarbij ook niet de functie van Flevoland als waterwingebied

De SP is een partij die maar al te graag naar de toekomst kijkt. We sluiten onze ogen dan ook niet voor de onvermijdelijke en noodzakelijke ontwikkeling van Flevoland. Werkgelegenheid is hard nodig. Een eerste vereiste daarvoor is een algehele verbetering van de infrastructuur. De A6 is langzaam aan het dichtslibben en een verbreding is hard nodig.

De Hanzelijn is een mooi begin van de verbetering van het spoornet, maar ook de Zuiderzeelijn is eigenlijk een vereiste voor de ontsluiting van de Noord-Oostpolder. En laten we niet vergeten de aanleg van het dubbelspoor tussen Almere en Amsterdam, plannen die helaas de koelkast in zijn gegaan. Kortom, er is nog genoeg werk aan de winkel.

Een dergelijke verbetering van de infrastructuur zal een aanzuigende werking hebben op bedrijvigheid en werkgelegenheid.

Een groot vliegveld is hierbij eerder een nadeel dan een voordeel in verband met de grote aantallen passagiers die de infrastructuur te verwerken zou krijgen. Wie dagelijks met de trein reist weet hoe vol deze nu al zitten.

Daarnaast zullen de geplande vliegroutes over recreatie gebied een remmend effect hebben op de groei van het toerisme langs de randmeren en de biologische landbouw. Het is dan ook de vraag of de genoemde banengroei, met name voor Dronten, wel positief zal uitpakken.

Het is onvermijdelijk dat als je ergens voor bent, dat je dan ook ergens tegen bent.

Dus, en zo kent u ons weer, wij zijn ook tegen. Ten eerste zijn wij tegen de plannen van het Alders rapport zoals het nu voor ons ligt. Dat komt omdat er wel heel veel mitsen en maren in staan. Het rapport is hier zelf duidelijk in.

Op dit moment ontbreekt nog de noodzakelijke infrastructuur. Wie gaat die betalen?

Het inpassen van de vluchten op Lelystad is zachtgezegd een uitdaging. Er mag moet rekening gehouden worden met het verkeer voor Schiphol, de militaire vluchten, de dorpskernen en de zogenaamde stiltegebieden. Het is maar de vraag of dat in de praktijk mogelijk zal blijken binnen de omschreven geluidsnormen.

En wie gaat de verwachtte daling van de huizenprijs betalen, of de stijgende kosten van de zorg door toename van gezondheidsklachten?

En uiteindelijk is de hele business case flinterdun. Er heeft zich nog geen enkele carrier geïnteresseerd getoond in vliegen op Lelystad, laat staan om er zijn ‘main-base’ te vestigen. Vooral het niet in de nachtelijke uren mogen vliegen blijkt voor veel maatschappijen een struikelblok. We maken ons dan ook grote zorgen over de economische houdbaarheid op een vliegverbod in de nachtelijke uren.

Het is dan ook maar ten zeerste de vraag of de genoemde werkgelegenheid überhaupt kan worden gerealiseerd.

Bij de huidige plannen wordt er gekozen voor een aanvliegroute over Dronten, wijk de Gilde en een stijgende route die vlak langs Biddinghuizen is gepland. Gemiddeld 125 vliegbewegingen per dag, maar dat zal in het hoogseizoen en tijdens de spitsuren hoger liggen. Ga dan maar gerust uit van elke vijf minuten een dalend en een stijgend vliegtuig.

Dat houdt in dat er een vrijwel constante toename van het achtergrondgeluid zal zijn. Dat zal wel meevallen wordt er dan gezegd, maar onderzoek wijst uit dat dit met name bij kinderen leidt tot concentratieverlies en slaapproblemen.

Ook is de nacht is niet echt gevrijwaard van overlast. Pas na twaalven zou het vliegen stoppen en om zes uur weer beginnen. Dat levert een nachtrust op van zes uur. Dat lijkt ons wel erg kort. En we hebben het dan nog niet over de vluchten die vertraging hebben opgelopen.

Zoals gezegd, de SP kijkt graag vooruit, naar de toekomst. En als we naar de toekomst kijken van deze plannen dan bevalt het ons niet zo. Dan ligt het voor de hand dat het niet bij één baan blijft, en dat dit rapport niet meer is dan een opmaat voor een 2e Schiphol in de polder. Dat moeten we niet willen, want dat is het verlies van de zaken waar wij voor staan. Een Flevoland dat zich ontwikkelt langs de lijnen van het karakter dat het nu heeft. Een groene duurzame provincie waar het goed en rustig wonen en werken is.

Flevoland is mooi en wij van de SP willen het graag zo houden. Maakt ons dat conservatief? Goed, noem ons dan maar conservatief.

Niet elke verandering is goed en ik besluit dan ook dit betoog graag met de woorden van de apostel Paulus: “Onderzoekt alles en behoudt het goede”.

Voor meer informatie wil ik u graag nog wijzen op de uistekende site Geen vliegroutes Biddinghuizen. Deze site beschrijft de gevolgend voor Biddinghuizen, maar de genoemde problematiek gaat net zo hard op voor Swifterbant, Dronten Gildewijk en de woningen aan de Amstel.