De eerste trein naar Dronten

17 december 2012

De eerste trein naar Dronten

Lange tijd was het spreekwoordelijk voor het toppunt van geduld, “Wachten op de eerste trein naar Dronten”. En dan was het 9 december eindelijk zover. Met het begin van de nieuwe NS-dienstregeling werd ook feestelijk de Hanzelijn in gebruik genomen. Eindelijk telde Dronten mee en had het ook een treinstation. Eindelijk konden we zonder problemen Amsterdam bereiken. Iedereen in Dronten was helemaal blij.

Alleen bereiken ons bij de SP een aantal andere verhalen. Zo is er maar 1 kaartautomaat aanwezig, waardoor al diverse mensen hun trein hebben gemist omdat ze in de rij stonden om een kaartje te kopen. Of dat de enige wc die aanwezig is geruime tijd buiten werking is geweest en ook niet toegankelijk is als je geen geld bij je hebt. Ook in de sprinters die Dronten aandoen is geen wc aanwezig, dus ook op dat gebied moet je je reis goed plannen.

En naast zaken die je nog zou kunnen afdoen als kinderziektes is er met de komst van het station ook ernstig gesneden in de busverbindingen. Zo zijn de verbindingen Tussen Dronten, Biddinghuizen en Swifterbant ernstig verslechterd. Een uitgebreid overzicht van deze wijzigingen kan gevonden worden op http://ikwilookwatzeggen.blogspot.nl/

Het wegvallen van een busverbinding tussen Dronten en Zwolle levert ook een behoorlijke kostenstijging op voor mensen die hier dagelijks gebruik van maakten. De trein is veel duurder dan de bus was. Dit is met name wrang voor mbo-scholieren van het Deltion College die nog geen studiebeurs en dus ook geen OV-jaarkaart krijgen en de reiskosten en nu dus ook de verhoging zelf moeten betalen.

De dorpslijnen 20 en 21 die zijn ingesteld leveren weinig verbetering op. Deze rijden ‘s avonds na achten niet meer en ook niet in het weekend. Studenten die op zondagavond weer naar hun kamers terug willen reizen zijn hier dus de dupe van, maar ook ouderen die 's avonds met de bus van het station naar huis willen reizen. Die stranden dus gewoon op het station.

Ook lijn 145 die vanuit Dronten via Swifterbant een alternatieve verbinding naar Lelystad (Lelycentre) had moeten betekenen kampt met ernstige capaciteitsproblemen. Al diverse keren zijn mensen blijven staan omdat de bus doorreed omdat deze al overvol zal. Er is zelfs al een bus defect gegaan, volgens de chauffeur ook een gevolg van overbelasting. Hierdoor heeft een volle buslading scholieren, veelal leerlingen van speciaal onderwijs in Lelystad een vol uur in de vrieskou kunnen wachten op de volgende bus.

Diverse klachten over de nieuwe busdiensten hebben ons al bereikt en we willen graag een inventarisatie maken van de ontstane problemen. Dit geheel willen we dan in de vorm van een zwartboek aanbieden aan de gemeenteraad van Dronten en de provinciale staten van Flevoland.
Want voor ons is het wel duidelijk dat er een ongewenste situatie is ontstaan en dat het nodig is dat er adequate maatregels worden genomen om het openbaar vervoer weer op een goed niveau te brengen.

Want het lijkt er sterk op dat zoals de situatie nu is er voor veel mensen eerder sprake is van een achteruit- dan van een vooruitgang. En dat is toch jammer van zo'n mooi station.

Wij vragen u dan ook vriendelijk om uw verhaal, klacht en opmerkingen zowel positief als negatief op te sturen naar dronten@sp.nl ondervermelding van: “OV-perikelen”. Dan zullen wij hier een geheel van maken en dit onder de aandacht van de betreffende instanties brengen.