Zwembaden, bezuinigingen en ander gemeentelijk gekonkel

3 mei 2011

Zwembaden, bezuinigingen en ander gemeentelijk gekonkel

Dinsdag 2 mei werd er in Swifterbant actie gevoerd tegen de dreigende sluiting van de openlucht zwembaden in Swifterbant en Biddinghuizen. Natuurlijk was ook de SP, als partij van iedereen, hierbij van de partij.

Watergevecht voor het zwembad

Maar ook ander raadsleden waren aanwezig om actie te voeren. Zo was ook Suzanne Stoop van de PVDA met een kinderschaar aanwezig.

Een vreemde eend in de bijt was Irene Korting van de VVD. Zij wil het zwembad wel open houden, maar vind dat het benodigde geld uit andere kanalen moet komen. Persoonlijk wilde ze, als inwoner van Swifterbant, wel een tientje bijdragen, zoals ze aan omroep Flevoland liet weten.

De dreigende sluiting van de openluchtzwembaden binnen onze gemeente is een onderdeel van de 4,7 miljoen bezuinigingen die het college van Dronten wilt doorvoeren.

zwembad moet blijven

Deze bezuinigingen zijn door het college gepresenteerd in een totaalpakket van 5,2 miljoen euro. Hieruit mogen de oppositie partijen in de gemeenteraad dan een half miljoen bezuinigingen schrappen.

Klinkt als een leuk plan, een uitgestoken hand naar de oppositie en overleg over waarop er bezuinigd wordt. Echter, er zit een behoorlijke adder onder het gras. Dat er bezuinigd wordt, hoeveel er bezuinigd wordt en vooral waarop er niet bezuinigd wordt ligt allang vast.

Maar de verantwoordelijkheid om te beslissen welke pijnpunten er wel of niet uit het totaalpakket van bezuinigingen worden gehaald wordt niet door het college zelf genomen. Op deze manier kunnen ze in de toekomst bij klachten altijd doorverwijzen naar de oppositie onder het mom van: “Wij hadden deze bezuinigingen wel willen schrappen, maar ja, de oppositie vond iets anders belangrijker.”

De keuze, en dus ook de verantwoordelijkheid, tussen bezuinigen op zwembaden, bibliotheek of WMO wordt fijntjes bij de oppositie partijen neergelegd.

Daarom is het zaak dat de oppositie niet akkoord gaat met het pakket bezuinigingen zoals dat nu is voorgesteld, maar komt met een gefundeerde tegenbegroting. Hierbij zou bijvoorbeeld ook eens gedacht kunnen worden naar inkomensafhankelijke OZB-belasting.

En om maar eens een voorzetje te geven over andere punten waarop kan worden bezuinigd: Het schijnt dat het gemeentehuis voor 900.000 Euro wordt voorzien van nieuwe glazen deuren. Voor dat bedrag kunnen we wel heel veel zwembaden open houden.

Hanzekwartier, de nieuwe molensteen?

Of misschien kan er ook een minder ambitieus plan worden opgesteld voor de herinrichting van het Hanzekwartier (nieuw te realiseren stationsbuurt). Dan kunnen we nog jaren verder zonder bezuinigingen.

wij staan voor de toekomst

Flevopost
Omroep Flevoland