SP-kiezers bedankt!

6 maart 2011

SP-kiezers bedankt!

Alle SP-kiezers uit de gemeente Dronten en NOP van harte bedankt voor jullie steun. Voor de SP waren de provinciale verkiezingen een referendum voor het kabinet Rutte. Net als in de peilingen was het enorm spannend of VVD/CDA/PVV een meerderheid zou halen in het kabinet. Na het tellen van de stemmen komt het kabinet Rutte waarschijnlijk 1 zetel tekort in de Eerste Kamer. Echte zekerheid komt pas in mei omdat er zeer ingewikkelde regels zijn voor de verdeling van zetels in de Eerste Kamer.

In de provinciale staten is het niet gelukt om het aantal van 6 zetels te handhaven. Het was een ambitieuze doelstelling omdat de vorige provinciale verkiezingen nog de hoogtijdagen van de SP met Jan Marijnissen betrof. We zijn nog steeds de grootste van de kleintjes, maar het is jammer dat we een paar honderd stemmen te kort
komen voor een vierde zetel. Er deden deze keer een aantal nieuwe partijen mee, zoals PVV, Leefbaar Almere en 50+. Dit was vooral te merken bij de stembureaus in Lelystad en Almere waar de SP gemiddeld 45% minder stemmen heeft gekregen. In Dronten, Zeewolde en NOP was de uitslag vergelijkbaar met de landelijke verkiezingen in 2010. Ook zonder fracties in deze gemeenten heeft de SP zich kunnen handhaven (ten opzichte van de tweedekamerverkiezingen).

Ondanks het verlies in de provinciale staten put SP Dronten veel moed uit deze verkiezingen. Met het grote verlies van het CDA begint het politieke landschap in de gemeente Dronten eindelijk te schuiven.