Opnieuw aanklacht tegen Donner en Verdonk

20 december 2005

Opnieuw aanklacht tegen Donner en Verdonk

ZEIST (ANP) - Diverse organisaties die zich hebben verenigd in het comité Rechtsherstel, hebben in verband met de fatale brand in het cellencomplex op Schiphol-Oost aangifte gedaan tegen de ministers Donner (Justitie) en Verdonk (Vreemdelingenzaken).

Volgens hen hebben de bewindslieden zich schuldig gemaakt aan een wrede en onmenselijke behandeling van de slachtoffers. Dat heeft een woordvoerder van het zaterdag opgerichte comité maandag gezegd. Volgens hem staat de aanklacht los van de aangifte die de Stichting Een Royaal Gebaar begin deze maand tegen de ministers had ingediend.

Ook die organisatie, waarvan schrijfster Marion Bloem de drijvende kracht is, heeft een aanklacht ingediend tegen Donner en Verdonk, wegens dood door nalatigheid, het toebrengen van ernstig lichamelijk letsel en het onderwerpen van personen aan wrede en onmenselijke behandeling. Het comité zal de zeventig pagina‘s tellende aanklacht woensdag tijdens een persconferentie in Den Haag toelichten.

Onthullingen
Ook zal de groep op basis van directe getuigenissen en beeldmateriaal van overlevenden van de brand nieuwe ,,onthullende‘‘ feiten over de ramp presenteren. Volgens de woordvoerder zijn er verder plannen om gezamenlijk een schadevergoeding te eisen voor de slachtoffers. Bij de brand in het detentiecentrum kwamen eind oktober elf illegalen om het leven. Vijftien gedetineerden raakten gewond.

Het comité Rechtsherstel bestaat uit de stichtingen XminY (Amsterdam), LOS (Utrecht), PRIME (Den Haag) en enkele migrantenorganisaties.