Swifterbant

Overgrote meerderheid raad Dronten stemt in met bestemmingsplan Swifterbant-Zuid, maar er vallen harde woorden in het afsluitende debat

De gemeenteraad van Dronten heeft donderdag in een extra vergadering met grote meerderheid ingestemd met het bestemmingsplan voor Swifterbant-Zuid. Uiteindelijk stemde alleen Peter Duvekot (SP) tegen. Maar daar ging wel een zwaar beladen vergadering aan vooraf, waarin wethouder Gerrit Jan Veldhoen door Paul Vermast (GroenLinks) werd beticht van ‘machtsmisbruik’.

'Nieuwe raad moet vaart maken met Woonvisie

De nieuwe gemeenteraad van Dronten moet vaart maken met een woonvisie. Dat zei lijsttrekker Peter Duvekot van de SP in Dronten tijdens een locatieuitzending over de gemeenteraadsverkiezingen

Groen licht voor huizenbouw Swifterbant-Zuid

De gemeenteraad van Dronten heeft ingestemd met de plannen voor woningbouw in Swifterbant-Zuid. De raad stemde voor het voorstel om het bestemmingsplan voor het gebied te veranderen. Zestien raadsleden gingen akkoord met het raadsvoorstel van het college van burgemeester en wethouders. Daarmee is er groen licht voor de bouw van 700 woningen in Swifterbant-Zuid

Columnist Kees Bakker reflecteert op 'verkiezingsretoriek' in Dronten

Het politieke chagrijn over Swifterbant-Zuid duurt maar voort. Nu er afgelopen donderdag nog geen beslissing is genomen en er vandaag (10 maart) een korte, besluitvormende vergadering is over het bestemmingsplan, staan verschillende gezichten nog langer op onweer.

Swifterbant-zuid gaat door: „Maar dit mogen we niet nog een keer zo laten gebeuren

SWIFTERBANT - Het bestemmingsplan voor Swifterbant-zuid is vastgesteld en de 700 woningen kunnen worden gebouwd. „Maar laten we elkaar geen mietje noemen: dit proces verdient niet de schoonheidsprijs”, zei burgemeester Jean Paul Gebben. Wethouder Gerrit Jan Veldhoen (ChristenUnie) kreeg op de valreep het verwijt van machtsmisbruik

Er zijn volgens SP veel dingen niet oké gegaan: „Dat moet echt anders

SWIFTERBANT - „Je kan kletsen tot je een ons weegt, maar als je visies hebt op papier en je doet er verder niks mee, dan kom je geen steek verder. Dat moet echt anders. En dat is met Swifterbant-zuid zó tastbaar. Er zijn zoveel dingen niet oké gegaan en zoveel dingen niet zoals we het zouden willen met elkaar. Dat moet echt anders.”

Nog net geen finale klap op de uitbreiding van Swifterbant

De gemeenteraad van Dronten komt donderdag voor een extra vergadering bijeen. Op de agenda staat dan één punt: het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan voor Swifterbant-Zuid. Het punt kon afgelopen donderdag nèt niet worden afgetikt, in wat de laatste raadsvergadering voor de verkiezingen had moeten worden.

VIDEO | SP pleit voor nieuwe bestuurscultuur in Dronten: „We fucked up”

DRONTEN - Het dossier ‘landjepik’, de soap rond nieuwbouwwijk Swifterbant-zuid en de camera’s in de spreekkamers van het gemeentehuis zijn volgens de SP vergelijkbaar met wat landelijk de toeslagenaffaire is. Lijsttrekker Peter Duvekot pleit daarom voor een hele nieuwe bestuurscultuur: „De grondhouding moet gewoon anders.”

Swifterbant-zuid komt er ondanks gemor van links: „Bouwen, dat is mijn devies”

SWIFTERBANT - De kleine fracties van GroenLinks, SP en PvdA zijn het er nog niet mee eens. Maar een grote meerderheid van de gemeenteraad gaat op 3 maart vóór de plannen voor nieuwbouwwijk Swifterbant-zuid stemmen. „Bouwen, dat is mijn devies”, zo besloot Rob van der Schans van D66 vanavond de discussie.

Gemeenteraad Dronten voert verhitte discussie over bestemmingsplan Swifterbant-Zuid

De discussie over het bestemmingsplan voor Swifterbant-Zuid, dat de gemeenteraad van Dronten op 3 maart hoopt vast te stellen, liep donderdag heel hoog op in de gemeenteraad.