Openbaar vervoer

30 juni 2022

Flevolandse politici sturen kabinet brandbrief over openbaar vervoer.

Foto: SP Dronten / SP Dronten

Het openbaar vervoer staat om omvallen, daarom steunt de fractie van SP Dronten de landelijke actie voor behoud van OV. Er is een brandbrief in de Volkskrant geplaatst, deze is gericht aan het kabinet en hierin wordt aandacht gevraagd voor afbraak van het OV. SP Dronten is mede ondertekenaar.

Buslijnen blijven behouden voor Dronten, opluchting is groot bij bewoners: ‘Ontzettend blij mee

Goed nieuws voor inwoners van Dronten: de dreigende bezuinigingen op het busvervoer zijn grotendeels van de baan. Deze gemeente dreigde keihard getroffen te worden. Alleen buslijn 164 (een rit per dag) verdwijnt. Wat is er gebeurd

Sommige OV-bezuinigingen ongedaan gemaakt, maar vanaf 2023 wordt alles anders

DRONTEN - De buslijnen 163 (Dronten - Lelystad) en 164 (Swifterbant - Lelystad) zijn wegbezuinigd. De stadsdiensten in Dronten (lijn 21 en 22) blijven vooralsnog volgens de corona-dienstregeling rijden. De aangekondigde bezuinigingen op de lijnen 146 (Dronten - Swifterbant - Emmeloord) en 147 (Dronten - Biddinghuizen - Harderwijk) gaan voorlopig niet door.

Bezuinigingen teruggedraaid; buslijnen voorlopig niet geschrapt

De meeste bezuinigingen op verschillende buslijnen in en om Dronten gaan voorlopig niet door. Dat betekent onder meer dat buslijn 146 naar Emmeloord en 147 naar Harderwijk ook volgend jaar nog blijven rijden. Dat schrijft wethouder Irene Korting als antwoord op vragen van de SP-fractie over plannen voor het openbaar vervoer

SP-kamerlid vraagt aandacht voor kaalslag bij openbaar vervoer in Dronten

DEN HAAG - SP-kamerlid Mahir Alkaya heeft in een debat over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aandacht gevraagd voor het openbaar vervoer in de gemeente Dronten. „De SP maakt zich zorgen over de bereikbaarheid in grote delen van ons land, maar het kabinet overduidelijk niet”, aldus Alkaya.

SP vraagt hoe het nou zit met kaalslag in het OV: „De tijd dringt”

BIDDINGHUIZEN - SP-fractievoorzitter Peter Duvekot stelt schriftelijke vragen aan B en W over de door de provincie aangekondigde kaalslag in het OV. „De tijd dringt als het gaat om duidelijkheid over de bereikbaarheid via de buslijnen met name van en naar de dorpskernen Biddinghuizen en Swifterbant”, aldus het gemeenteraadslid

Nieuw plan OV is ‘uitstel van executie’

Vertegenwoordigers van de dorpen Swifterbant en Biddinghuizen hebben op het provinciehuis in Lelystad bijna 1400 handtekeningen overhandigd. Ze willen de busroutes door deze dorpen behouden. De provincie is van plan om routes te schrappen of te wijzigen. De groep actievoerders kreeg steun van burgemeester Gebben van Dronten en vertegenwoordigers van de gemeenteraad. Ze kwamen bij het provinciehuis aan in een gele Amerikaanse schoolbus

OV-protest vanuit Dronten bij provinciehuis: ‘Niet bezuinigen!’

Ondanks dat niet alle voorgestelde bezuinigingen op de buslijnen in en rond Dronten direct doorgaan, worden de plannen van de provincie Flevoland met het openbaar vervoer voorlopig nauwlettend in de gaten gehouden. Dat is wel duidelijk, nadat woensdagmiddag bij een actie twee petities met gezamenlijk zo’n 1400 handtekeningen zijn overhandigd.

30 juni 2021

Actie voor behoud OV

Foto: F. Bervoets / SP Dronten

Op 30 juni zijn de petities van dorpsbelangen Swifterbant en Biddinghuizen aangeboden in het Provinciehuis. Teleurgesteld dat gedeputeerde Hr. de Reus (VVD) schitterde door afwezigheid, werden de handtekeningen overhandigd aan twee Statenleden.