arbeidsmigranten

3 april 2022

Arbeidsmigranten en huisvesting, wij volgen dit dossier kritisch.

Foto: Jessica Hobo

Op 4 oktober 2021 was Emile Roemer in Dronten om te spreken over de huisvesting van arbeidsmigranten. Dronten heeft een groot aantal arbeidsmigranten en deze zullen moeten worden gehuisvest. In de woonvisie moet dit ook zeker worden meegenomen.

Dronten kijkt of arbeidsmigranten tóch op bedrijventerreinen kunnen wonen

DRONTEN - Huisvesting van grote groepen arbeidsmigranten moet in het buitengebied en niet op bedrijventerreinen. Dat besloot de gemeenteraad vorig jaar. Inmiddels is er een kentering en onderzoekt de gemeente of wonen op industrieterreinen tóch mogelijk is.

Procedure GroenRijk kon beter; aanvraag Roodbeenweg nog niet compleet

DRONTEN - De gemeente Dronten moet de regie nemen bij de grootschalige huisvesting van arbeidsmigranten. Die suggestie werd maandag door verschillende sprekers gedaan tijdens een avond van de SP in de Open Hof. Wethouder Peter van Bergen is bereid om te kijken hoe de gemeente meer regie kan pakken: „Maar ik zie nog niet hoe.”

6 oktober 2021

Arbeidsmigranten bijeenkomst

Foto: Jessica Hobo

SP Dronten wil iedereen die aanwezig was op de avond over arbeidsmigranten bedanken voor hun komst en bijdrage. De bijeenkomst werd geleid door onze fractievoorzitter Peter Duvekot. In het panel Petra Bolster van de FNV, fruitteler Leander Vereecken, wethouder Peter van Bergen en voorzitter aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten Emile Roemer. In het panel miste een uitzendbureau: geen enkel uitzendbureau wilde komen…

Gemeente moet meer regie nemen over huisvesting arbeidsmigranten

De gemeente Dronten moet zich nadrukkelijker gaan bemoeien met de huisvesting van arbeidsmigranten en minder overlaten aan commerciële marktpartijen die er geld mee willen verdienen. Dat geluid lieten inwoners maandagavond horen tijdens een bijeenkomst in kerkcentrum Open Hof

Dronten moet niet meteen juichen bij komst van bedrijven als Plukon

DRONTEN - Als zich een bedrijf in Dronten wil vestigen, waarvan bekend is dat ze een beroep doen op veel arbeidsmigranten, moet de gemeente vragen: „Hoe gaat u de huisvesting regelen?” Dat zegt wethouder Peter van Bergen naar aanleiding van opmerkingen van Emile Roemer.

SP Dronten houdt avond over arbeidsmigranten

Dronten - De SP houdt op maandag 4 oktober een informatieavond en forumdiscussie in de Open Hof in Dronten. Aanleiding is het grote aantal arbeidsmigranten dat woont en werkt in Dronten en het manifest Huisvesting Arbeidsmigranten van de gemeente Dronten.

Oppositie heeft haast met flexwonen, ook voor studenten en ‘spoedzoekers’

DRONTEN - De gemeente Dronten onderzoekt samen met Oost Flevoland Woondiensten (OFW) de mogelijkheden voor zogenaamd ‘flexwonen’ voor asielzoekers met een verblijfsvergunning. Als het aan de fracties van CDA, D66 en SP ligt, maakt de gemeente daar haast mee. Ze willen het bovendien breder trekken: niet alleen statushouders, maar ook voor studenten, arbeidsmigranten en ‘andere spoedzoekers’.

Emile Roemer komt naar Open Hof om te spreken over arbeidsmigranten

DRONTEN - Emile Roemer komt op maandag 4 oktober naar kerkcentrum Open Hof in Dronten. Hij geeft daar een lezing over arbeidsmigranten, meldt de SP in Dronten op Facebook.

14 oktober 2020

Affaire Berghorst

Op 25 juni worden er vanuit de gemeenteraad regels opgesteld voor het huisvesten van arbeidsmigranten. Bij het vaststellen daarvan riep het CDA het college van B en W op om de leefomstandigheden van arbeidsmigranten in Dronten snel te verbeteren.