Verkiezingsprogramma 2018 - 2022

3. Bewoonbaar Dronten

3.1 Betaalbare woningen bouwen
In Dronten moet veel meer naar behoefte gebouwd worden. De SP gaat hier breed op inzetten. Zo worden er te weinig (betaalbare) woningen voor starters, senioren en jongeren gerealiseerd terwijl de vraag stijgende is. Het streven is om juist voor deze doelgroepen extra woonruimte te scheppen en tegelijkertijd ook duurzaam te bouwen. Met de woningcorporaties moeten prestatieafspraken gemaakt worden om de bouw van betaalbare woningen te garanderen.

3.2 Specifiek doelgroepenbeleid
Onze gemeente kan voor senioren en jongeren (studenten) extra maatregelen nemen door bijvoorbeeld de kosten van de bouwgrond voor projecten te verlagen. In alle dorpskernen moeten voldoende levensloopwoningen beschikbaar zijn, zodat iedereen in zijn/haar eigen
dorp kan blijven wonen.

3.3 Transformeren bedrijfspanden
Voor jongeren moeten kantoren of bedrijfspanden omgebouwd kunnen worden tot kleine woningen. Studentenhuisvesting in woonwijken moet zoveel mogelijk worden vermeden. Te denken valt aan het invoeren van een uiterste termijn dat bedrijfspanden mogen leegstaan.

3.4 Zorgbuurthuis
Wij willen een bijzondere woonvorm in de wijk waarbij er voor één persoon extra zorg en hulp is en de partner hier kan blijven inwonen.

3.5 Sport
De SP wil dat alle kinderen kunnen sporten. Het Rijk verstrekt hiervoor geld. Breedtesport moet worden gepromoot en mogelijk gemaakt. Sportvoorzieningen moeten in stand gehouden worden door onze gemeente.

3.6 Behoud recreatiegebieden
De recreatiegebieden worden, waar nodig, verbeterd en indien mogelijk uitgebreid. Denk hierbij aan trap- en speelveldjes, goede wandelpaden in onze dorpsbossen en parken die ook voor mindervaliden toegankelijk en begaanbaar zijn. Onze gemeente kent een aantal campings en jachthavens. In bijvoorbeeld jachthavens moet maximaal 1 plek komen om een beheerder/havenmeester te laten wonen.