Verkiezingsprogramma 2018 - 2022

2. Werken en ondernemen in Dronten

2.1 Geef ondernemers de ruimte
Geef startende ondernemers inkomensafhankelijke kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Specifieke gemeentelijke starterssubsidies zouden verstrekt moeten worden aan ondernemers die zich in onze gemeente willen vestigen. De besluitvorming omtrent deze subsidies en kwijtscheldingen moet op kortst mogelijke termijn plaatsvinden.

2.2 Banen creëren
Zonder verdringing van bestaande banen moeten volwaardige banen worden gecreëerd van nuttig werk dat in onze gemeente blijft liggen. Te denken valt bijvoorbeeld aan werk in onderhoud, onderwijs, zorg en welzijn. Bovendien zijn er altijd nog mensen in een bijstandssituatie die graag aan het werk willen. Onze gemeente kan waar dat binnen de mogelijkheid ligt additionele banen scheppen. Hierbij mag er geen sprake zijn van verdringing van bestaande banen en het dienen bovendien volwaardige banen te zijn met
minimaal een minimumloongarantie.

2.3 Vangnet
Het is de taak van onze gemeente om te zorgen voor mensen die niet kunnen terugvallen op de WW om hen op te vangen en zo snel mogelijk weer te begeleiden naar een baan of zelfstandig ondernemerschap. Als dit niet lukt, draagt onze gemeente zorg voor goede bijstand.

2.4 Kleine ondernemers boven grote ketens
In onze gemeente mogen grote ketens niet de dienst uitmaken. Een 24 uurs economie is dan ook niet wat wij willen. Voor ons hoeven er geen 52 koopzondagen per jaar te komen.

2.5 Openingstijden winkels
Wij willen dat kleine ondernemers worden beschermd tegen de grote ketens. Er moet eerlijke concurrentie zijn. Ondernemers moeten in staat zijn ruimere/afwijkende openingstijden te hanteren.

2.6 Meer diversiteit in het centrum
We houden het centrum aantrekkelijk voor diverse ondernemers, waarbij we streven naar meer diversiteit. Een groter aanbod van specifieke producten en diensten die de concurrentie aan kunnen gaan met het ‘online’ geweld. Hier kan onze gemeente ook financiële regelingen voor optuigen, bijvoorbeeld door ondersteuning in huurkosten.

2.7 Re-integratie
Regelingen om mensen met een uitkering of beperking in dienst te nemen moeten worden opgetuigd. Er staan nog te veel capabele mensen langs de zijlijn en tegelijkertijd zijn er nog steeds bedrijven op zoek naar de juiste werknemers. Het vinden van een goede invulling van deze vacatures moet gestimuleerd worden.

2.8 Samenwerking
Dronten bruist van ondernemers en initiatieven. Projecten waarin ondernemers onderling kunnen samenwerken moeten worden gestimuleerd en serieus uitgewerkt worden.

2.9 Arbeidsmigranten
De SP is tegen woonparken voor arbeidsmigranten. Arbeidsmigratie moet niet als marktmodel ingezet worden. De SP wil dat het speelveld voor arbeidsmigranten gelijk is aan dat van de Nederlanders.